Sturmgeschütz IV (Sd.Kfz. 167), rohamlöveg a folyóban

A harcjárműre a kutatók 2008-ban találtak rá Lengyelországban az alacsony vízállású Rgilewka folyóban Grzegorzew település mellett a folyón átívelő híd (E20-as út) mellett. A feltérképezést követően a Lengyel hadsereg közreműködésével 2008. július 11-én sikerült a járművet kiemelni.

A feltárás során bebizonyosodott, hogy a folyóban egy Sturmgeschütz IV Sd.Kfz. 167 rohamlöveg pihen. Levéltári kutatással nagyjából sikerült a rohamlöveg uolsó bevetését is rekonstruálni. A harcjármű a „Brandeburg” ezred, 2. páncélvadász osztály, 9. vagy 10. század (2.Pz.Jg.Abt. "Brandenburg") állományában szolgált. Az alakulat 1945. január 16-17-én érkezett vasúton a német kiképzési területről Mielau-ból (Mlawa) (Grzegorzew-tól 40 kilométerre) Kutno-ba ahol megkezdte a kirakodást. Sajnos a beérkezett alakulatot a kirakodást követően egy előretörő orosz harckocsi ék támadta meg, mely során az egész alakulat meghátrált nyugat felé. A visszavonulás során az osztály az a feladatot kapta, hogy rohamlövegeivel támogassa az ezred 1. páncélvadász osztályát. Feltételezhetően a most megtalált rohamlöveg ekkor halad át Grzegorzew településen és lelte végzetét a folyóban. Sajnos a megsemmisülésről csak találgatni lehet. Valószínű, hogya harcjármű a folyó jegén próbált átkelni mely beszakadt alatta és a még harcképes bár mozgásképtelen járművet a személyzete felrobbantotta.

 

2008, A terület előkészítése és a feltárás

 

Előszőr a felépítmény kerül kiemelésre....

 

Majd az alváz következik....

https://www.youtube.com/watch?v=2RGy3qo0A6A

 

 

A tisztítás során előkerült furcsa számok

A kutatók először azt gondolták, hogy a rohamlövegre festett számok esetleg a jármű hadrendi száma lehet. Ezt azonban gyorsan elvetették két okból is. Az egyik, hogy semmilyen külalaki a német hadseregben rendszeresített jelölésnek nem felelt meg. A másik, hogy közvetlen az alapozó festékre festették rá a számokat és erre került a sárga álcázó szín. A leglogikusabb magyarázat az maradt, hogy még a gyárban kerültek a páncéltestre ezek a jelek ezzel segítve a jármű helyes összeszerelését.

 

A restaurálás

2009-ben kezdődött meg a jármű teljes felújítása, mely során a cél a teljes működő és járóképesség elérése volt. A restaurátor szakembereknek a kitűzött célt 2012-re sikerült elérni.  A teljesen felújított rohamlöveg 2012. szeptember 12-én mutatkozott be a nagyközönség számára a Lengyel Fegyveres Erők napján.

Jelenleg e rohamlöveg a világon fellelhető három működőképes példány egyike.

12 hengeres Maybach HL 120TRM benzinmotor

Motor és alváz szám (88361 és 88.100-88.600) alapján sikerült beazonosítani, hogy a jármű a Krupp-Grusonwerk Krupp AG Essen-i gyárában készült.

 

Sajnos a jármű szabadon nem látogatható, mert a páncélos múzeum a Lengyel Hadsereg Poznan-i katonai kiképző bázis (Muzeum Broni Pancernej CSWL) területén található. Előre bejelentkezéssel csak csoportok számára azonban megnyitják a múzeumot. Viszont a technika jóvoltából azok sem veszítenek semmit, akiknek nincs lehetőségük a múzeumot személyesen megtekinteni. Az intézmény fenntartói létrehoztak egy virtuális múzeumot ahol a számítógépünk segítségével az alábbi linkre kattintva az egész múzeum bejárható és még a restaurált rohamlövegünkbe is virtuálisan beleülhetünk.

http://wirtualne.muzeumbronipancernej.pl/

A teljesen felújított és mozgásképes Sturmgeschütz IV

 

1943-ban a szövetséges légierők intenzív légi hadjáratot indítottak a német ipar szétzúzásának érdekében. A szövetségesek elsődleges célpontjai között szerepeltek a német hadiüzemek, így a StuG III-ast is gyártó Alkett és MIAG cégek üzemei is. A termelés csökkenése és a növekvő igények miatt a Heereswaffenamt hozzákezdett egy alternatív megoldás kereséséhez. A feladat megoldására a Krupp Művek vállalkozott. Elképzelésük nagyon is egyszerű volt: a nagy mennyiségben rendelkezésre álló Pz.kpfw. IV-es harckocsi alvázak és a StuG III-as felépítményének és lövegének felhasználásával hozzanak létre egy új rohamlöveg típust. Így született meg a Sturmgeschütz IV-es (StuG IV), amely az Sd.Kfz. 167-es típus-sorszámot kapta. A StuG IV sok tulajdonságában felülmúlta elődjét, hiszen a nagyobb teherbírású alvázra építették rá a StuG III-as viszonylag könnyű felépítményét, ami nagymértékben növelte a jármű mozgékonyságát és hatótávolságát.1943 decembere és 1945 márciusa között összesen 1139 StuG IV-es rohamlöveg készült a Krupp-Művek Ruhr-vidéki üzemeiben.

Személyzet 4 fő    Páncélzat 10-80 mm   Elsődleges fegyverzet 7,5 cm KwK 40 L/48; 63 db gránát   Másodlagos fegyverzet 1 db MG 34 600 db lőszer

 

Bár a jármű és vele együtt a fegyverzet hetven évet töltött a vízben a szétszereléskor a fém alkatrészek állapotán ez cseppet sem látszott. A szakértők szerint a löveg zárszerkezete 100%-ban működőképes volt.

Forrás:

wikipedia.org

hmvf.co.uk

warrelics.eu

odkrywca.pl

www.facebook.com/MBPanc

 

Wieża StuG-a z działem kal.75mm

Wydobycie StuGa - Grzegorzew, lipiec 2008 // Stug IV recovery, Grzegorzew, July 2008